Rodeostar

KAVRILA

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Eine dicke Ladung Schwedentod à la Entombed, tonnenschwerer Sludge in bester NOLA-Manier, Doom Metal in Schrittgeschwindigkeit, gelegentliche Black-Metal-Gewitter, treibender High-Energy-Punkrock und jede Menge Proberaumattitüde. Wer auf amphetamingeladene, unberechenbare Zerstörungswut steht, wird Kavrila lieben.

Hamburg weinte wohl, als es 2016 Kavrila gebar. Wer bringt schon gern ein Kind zur Welt, das sich seinen Weg in die Freiheit kratzt und beißt und schreit als würde es innerlich verfaulen? Mit der EP Rituals Ibricht die Band damals in die deutsche Heavy-Szene und martert der Visions-Redaktion direkt den Titel „Demo des Monats“ aus dem Leib. Noch abgründiger präsentieren Kavrila ihre Mischung aus Sludge, rasendem Hardcore Punk, Noise und Doom auf dem Debütalbum Blight(2017).

Rituals IIführt die Angriffslinie nun konsequent fort. Zweite Teile gelten oft als die ungeliebten Mittelstücke von Trilogien, doch Rituals IIkönnte als das Äquivalent zu George A. Romeros „Dawn Of The Dead“ in die Kavrila-Geschichte eingehen. Die verstörenden, tiefschwarzen Grooves von Songs wie „Ghost Shores“ und „Expulsion“ schaffen eine Atmosphäre wie sie wohl herrscht, wenn man eine Erdspalte hinab rutscht und merkt, dass die Wände zu bröckeln beginnen.

Als roter Faden läuft durch die „Rituals“-EPs eine grundlegende Einstellung der Musiker: Leid und Katharsis treiben sie an. Und auch musikalische Brücken schlagen Kavrila. Wer genau hinhört, wird auf Rituals IIElemente aus Rituals Iwiedererkennen. Gemeinsam ist den Werken außerdem eine experimentelle B-Seite in der Vinyl-Fassung: Für „Days Of Wrath“ verließen Kavrila ihre Komfortzone und schufen ein Biest, das klingt, als hätten sie in Frankenstein-Manier das Hirn Massive Attacks in den Körper Amenras verpflanzt.

Für passenden Sound sorgte die Band erneut selbst. Federführend bei Recording und Mix im eigenen Proberaum war Schlagzeuger Miltiadis, mit Unterstützung von Gitarrist Andreas. Das Mastering übernahm wie schon bei BlightOlman Viper (Hertzwerk).

Releases:

Rituals II (EP) 2018
Blight (Album) 2017
Rituals I (EP) 2016 – Demo des Monats Visions Magazin

VISIONS Magazin  – „…die einem ihren tobenden, unheilvollen Doom-Punk gnadenlos ins Gesicht spucken.“
DEAF FOREVER Magazin  – “Abreißen, zerstören, vernichten. Eyehategod meets Punk.“
ROCK HARD Magazin  – “…nicht irgendwo abgekupfert, sondern wütende, düstere Musik auf einem eigenen Pfad.“
METAL HAMMER Magazin – „Kavrila mähen alles nieder, was sich ihnen in den Weg stellen könnte.“
GUITAR Magazin  – „Kompromisslos, fett und extrem…geil!”

A fat load of Sweden-Death à la Entombed, a heavy sludge sound in the best NOLA fashion, an occasional Black Metal storm, driving high energy Punk rock and a huge load of rehearsal room attitude. Anyone who’s into amphetamine loaded unpredictable destructive rage, will love Kavrila.

Hamburg must have been in tears when it gave birth to Kavrila back in 2016. Who would love to give birth to a child that scratches, bites and screams it’s way to freedom? With their EP “Rituals I” Kavrila burst into the German heavy scene, and achieved the title of “Demo Of The Month“ from Visions Magazine. Their debut album “Blight”(2017) turned out even more destructive with their continuous mixture of sludge, raging hardcore punk, noise, and doom.

“Rituals II” consequently continued the assault. Listening to the second part of the planned “Rituals” EP trilogy feels like as if you were sliding down a crevice, while at the same time having the walls crumbling all around you. “MassMisery“ thunders down like a chariot through the darkness. The opener “Lidless“ mutates into a devastating crust storm. In “Kindred“ the quartett unleashes its penetrating power with a gnawing groove instead of speed.

Once again, like in their previous releases, the band took care of their own sound. Leading the recording, and mixing process in their rehearsal room was drummer Miltiadis, along with some serious support from axeman Andreas. The mastering was done by Olman Viper (Hertzwerk Studios), who also mastered “Blight”. Alongside Miltiadis, and Andreas, bassist Daniel was more involved in the songwriting process on “Rituals II”. Their foundations stayed the same: sorrow and catharsis

Catharsis was also the main influence on this record for singer Alex. He had been suffering from anxiety for months, this includes the time the vocal recordings were taking place. “Some of this anxiety had already been present in the lyrics on Blight, I kept telling myself “I’m ok”, even though I wasn’t really doing too good at the time.” “It hit me like a freight train some time later.“ he said. “You’re kind of shocked at how many people are struggling with this. What’s even worse is that barely anybody is talking about this problem because they think it’s a sign of weakness.“

They haven’t worked out a particular concept for the yet to be released EPs. The one common theme is the mental attitude of the band. Musical bridges were built here, and there. Those who are listening carefully might find a few elements from “Rituals I” on “Rituals II”. One thing they also have in common is an experimental B-Side for their Vinyl version: For “Days Of Wrath“ Kavrila left their comfort zone, and created a beast that sounds as if they planted the Frankinsteinesque brain of Massive Attack into the body of Amen Ra.

Second chapters often end up being the unloved pieces of a trilogy. However, in Kavrila’s case “Rituals II” could very well be the equivalent to George A. Romeros „Dawn Of The Dead“.